Jajka – bogactwo składników odżywczych

Jajka – bogactwo składników odżywczych

Jajko – produkt wyjęty spośród wszelkich kategorii – nie należy ani go grupy warzyw, ani owoców, ani do nabiału. Stanowi najlepsze źródło białka dostępne dla człowieka i jest doskonale przyswajane. Proteiny znajdują się zarówno w białku, jak i w żółtku. Jedno średnie jajko to zaledwie ok. 80 kcal w tym aż 8g stanowią proteiny.

Jajka są też źródłem tłuszczu zwierzęcego oraz cholesterolu. Na temat niego powstało na przestrzeni lat wiele kontrowersji i często uważa się, że zbyt częste jedzenie jajek prowadzi do podniesienia poziomu złego cholesterolu. Jest to nieprawda, jajka podnoszą poziom cholesterolu o dobre frakcje HDL, a sam cholesterol jest w organizmie niezbędny do produkowania wielu hormonów, ponieważ jest prekursorem min. testosteronu. Bez cholesterolu niektóre hormony nie będą wytwarzane. Co prawda organizm człowieka potrawi samodzielnie regulować poziom cholesterolu, nie zmienia to jednak faktu, że ten zawarty w jajkach pozytywnie przyczynia się do wielu procesów tworzenia hormonów.

Jajka to niezwykle bogate źródło witamin i mikroelementów. Zawiera min. witaminy A, D, K, E, witaminy z grupy B. Są bogate w składniki mineralne: żelazo, wapń, potas, magnez, jod, fosfor, sód, cynk, miedź, selen. Są one doskonale przyswajane.

Dodatkowo po ugotowaniu jajek można wykorzystać ich skorupki jako niesamowicie bogate źródło wapnia przyswajane w ponad 90%! Po zmieleniu uzyskamy bezsmakowy proszek, który można dodać np. do posiłków. Już niewielka porcja takiego domowej roboty preparatu może pokryć nawet 100% dziennego zapotrzebowania na wapń.

Sposoby przygotowania

Na jajka istnieje wiele sposobów. Oczywiście do najbardziej popularnych należy jajecznica pod wszelką postacią, jajka gotowane, jajka w koszulce, jajka na miękko, wszelkiego rodzaju omlety, shake’y. Można je również dodawać przygotowując np. omlet owsiany czy inne pełnoziarniste ciasta. Będą też dobre jako element panierki do mięsa, czy spoiwo podczas łączenia innych produktów spożywczych wymagających odpowiedniej konsystencji.

Nie jest zalecane spożywanie jajek surowych.

Ile należy jeść jajek?

Niektórzy sądzą, że należy spożywać tylko określoną ilość jajek tygodniowo i powinno się przekraczać tej liczby. Jest to mit, ponieważ jajka stanowią doskonałe źródło składników odżywczych i są doskonale tolerowane. Wielu sportowców, kulturystów czy wyczynowców spożywa jaja nawet codziennie przez wiele lat, odnosząc przy tym wiele korzyści.

Podsumowując – jajka smakują świetnie, można je przyrządzić w kilka chwil i stanowią znakomite źródło białka, witamin i mikroelementów, które są bardzo dobre przyswajane przez organizm człowieka.