Dieta pełnowartościowa

Dieta pełnowartościowa

Zdrowa dieta jest to pięć odpowiednio zbilansowanych posiłków w ciągu dnia. Każdy z nich powinien zawierać porcję przy tym składników odżywczych, które niezbędne są do funkcjonowania naszego organizmu. Niektóre z takich popularnych diet zalecają na przykład ograniczanie bądź całkowite wyeliminowanie pewnych składników, lecz nie do końca jest słuszne. Dieta pełnowartościowa pozwala bowiem na jedzenie wszystkich składników w odpowiednich ilościach.

Węglowodany, inaczej cukry, są nam niezbędne w codziennej zbilansowanej diecie, gdyż są źródłem energii potrzebnej naszemu organizmowi do funkcjonowania.

Odpowiadają również za wiele istotnych procesów…

Odpowiadają również za wiele istotnych procesów życiowych, np. pracę mózgu. Węglowodany dzielimy na proste oraz złożone. Węglowodany proste raczej mają dość znikomą wartość odżywczą, zaś dużą kaloryczność. Przy tym wskutek obróbki tracą one cenny błonnik, ale również i minerały oraz witaminy. Cukry złożone bogate są w wartościowe składniki, zaś ich spożycie naprawdę jest wskazane. W białym pieczywie, makaronach oraz wysoko przetworzonej żywności znajdziemy cukry proste.

Węglowodany złożone możemy znaleźć między innymi w produktach zbożowych, czyli pieczywie razowym, a także makaronie razowym, kaszy oraz brązowym ryżu czy płatkach owsianych. Takie produkty będą nie tylko źródłem cukrów złożonych, lecz również witamin, minerałów, a nawet białka oraz błonnika. Wpływają korzystnie na gospodarkę energetyczną, zaś unikanie ich może źle oddziaływać później na kondycję naszego ciała. Brak odpowiedniej dawki owych węglowodanów może spowodować zmęczenie, ospałość, a także rozdrażnienie czy nawet problemy z koncentracją.